Cookies – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις

Cookies σε ιστοσελίδα

Επισκέπτεσαι μία ιστοσελίδα για πρώτη φορά και σου εμφανίζεται το μήνυμα: “Ο ιστότοπος αυτός χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση της εμπειρίας του χρήστη”. Τι είναι όμως τα cookies και γιατί χρειάζεται να δίνουμε τη συγκατάθεσή μας για χρήση τους όταν επισκεπτόμαστε μία ιστοσελίδα; Στο άρθρο αυτό αναλαμβάνουμε να απαντήσουμε σε όλα τα ερωτήματα που μπορεί να έχεις σχετικά με τα cookies.

Τι είναι τα cookies;

Πρόκειται για μικρά αρχεία πληροφοριών που αποθηκεύονται στον υπολογιστή σου από έναν ιστότοπο που επισκέπτεσαι. Τα cookies μπορούν να αποθηκεύσουν διαφόρων ειδών πληροφορίες, που έχουν να κάνουν κυρίως με τη δραστηριότητά σου στο συγκεκριμένο ιστότοπο, αλλά και με διάφορες πληροφορίες πορσωπικές ή μη που παρέχεις σε αυτόν. Ένας ιστότοπος δεν μπορεί να έχει πρόσβαση σε πληροφορίες που δεν έχεις παρέχει ή σε άλλα αρχεία στη συσκευή σου.

Υπάρχουν διαφορετικών ειδών cookies;

Ναι! Υπάρχουν τα λεγόμενα first-party και third-party cookies. Τα πρώτα δημιουργούνται από τον ιστότοπο που επισκέπτεσαι, ενώ τα δεύτερα δημιουργούνται από ιστοτόπους τρίτων.

Τα first-party χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο για να “θυμούνται” τις ενέργειες και τις επιλογές που έχεις κάνει στο συγκεκριμένο ιστότοπο. Έτσι μπορείς να έχεις μία πιο ομαλή εμπειρία κάθε φορά που επιστρέφεις σε αυτόν. Παράδειγμα χρήσης τέτοιων cookies είναι ένας ιστότοπος που “θυμάται” το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασής σου για να γίνεται αυτόματη σύνδεση. Ή ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που διατηρεί τα προϊόντα που έχεις προσθέσει στο καλάθι σου, για να ολοκληρώσεις αργότερα τις αγορές σου.

Τα third-party χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο για διαφημιστικούς σκοπούς. Αποθηκεύουν πληροφορίες σχετικές με τους ιστοτόπους που επισκέπτεσαι, προκειμένου να εμφανίζονται διαφημίσεις που είναι πιο πιθανό να σε ενδιαφέρουν.

Είναι τα cookies ασφαλή;

Τα cookies δεν είναι αναγκαστικά κάτι κακό. Δεν μπορούν να προκαλέσουν κάποια βλάβη στη συσκευή σου ή να αλλάξουν κάποια ρύθμιση σε αυτήν. Γιατί λοιπόν πολλοί ανησυχούν για τη χρήση τους; Διότι μέσω αυτών μπορούν να αποκτήσουν πληροφορίες για τη δραστηριότητά σου στο ίντερνετ ακόμη και ιστοσελίδες, τις οποίες εσύ δεν έχεις επισκεφθεί ποτέ. Αυτό συνεπάγεται τη συλλογή πληροφοριών για εμάς τους ίδιους, τις προτιμήσεις και τις συνήθειές μας. Όταν αυτό γίνεται εκτενώς και ιδιαίτερα όταν η συλλογή πληροφοριών δε γίνεται ανώνυμα, θεωρείται ότι παραβιάζεται η ιδιωτικότητα του χρήστη.

Γιατί πρέπει να δίνω τη συγκατάθεσή μου στα cookies όταν επισκέπτομαι μία ιστοσελίδα;

Ακριβώς λοιπόν λόγω των δυνατοτήτων που προσφέρουν τα cookies για συλλογή προσωπικών πληροφοριών, συστάθηκε ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (GDPR). Σύμφωνα με αυτόν, αν χρησιμοποιούνται cookies που μπορούν συνδυαστικά να ταυτοποιήσουν ένα φυσικό πρόσωπο, τότε θα πρέπει ο χρήστης του ιστοτόπου να δίνει ρητά τη συγκατάθεσή του για την τοποθέτηση τους μετά από σαφή και εκτενή ενημέρωσή του. Κάτι που μπορεί να φαίνεται απλώς ενοχλητικό όταν θέλουμε να περιηγηθούμε στο ίντερνετ, στην πραγματικότητα είναι ένα απαραίτητο μέτρο που διασφαλίζει ότι υπάρχει διαφάνεια στη χρήση των cookies από τις εταιρείες.

Θα σταματήσουν να χρησιμοποιούνται cookies στο μέλλον;

Όλα δείχνουν ότι οδεύουμε προς ένα μέλλον χωρίς third-party cookies. Οι μεγαλύτερες εταιρείες στο χώρο της τεχνολογίας ήδη λαμβάνουν μέτρα για να περιορίσουν τη χρήση τους και εστιάζουν στην ανάπτυξη εναλλακτικών.

Η Apple έχει ήδη εφαρμόσει στις συσκευές με λειτουργικό σύστημα iOS το λεγόμενο App Tracking Transparency. Με τη λειτουργία αυτή, ζητάται η συγκατάθεση του χρήστη για να γίνεται καταγραφή της δραστηριότητάς του από εφαρμογές.

Η Google έχει ανακοινώσει ότι θα σταματήσει τη χρήση των third-party cookies στον Chrome μέσα στο 2022. Aναπτύσσει ήδη ενεργά εναλλακτικούς τρόπους για να γίνονται αποτελεσματικές διαφημίσεις, χωρίς να παραβιάζεται η ιδιωτικότητα των χρηστών στο διαδίκτυο.

Αναμένουμε να δούμε πώς θα εξελιχθεί η συζήτηση και πώς θα αλλάξουν οι κανονισμοί γύρω από τη χρήση των cookies. Είναι ενδιαφέρον το πώς θα επηρρεαστεί το online διαφημιστικό τοπίο μέσα σε αυτό το έτος και στα επόμενα. Μέχρι τότε, εσύ γνωρίζεις όλα όσα χρειάζεται για να λαμβάνεις κάθε φορά τη σωστή απόφαση για ‘σένα σχετικά με τη χρήση τους. 

Share This Post

Θες να μαθαίνεις κάθε εβδομάδα όλα τα digital news;

Κάνε εγγραφή στο newsletter μας