Παραδοσιακά, οι καταναλωτές βομβαρδιζόντουσαν από πολλά αδιάφορα για τους ίδιους διαφημιστικά μηνύματα.
Διαφημίσεις στην τηλεόραση, προωθητικά emails, τηλεφωνήματα. Πλέον, όμως, στον ψηφιακό κόσμο υπάρχει μία καλύτερη λύση. Ποια είναι αυτή; Το συμπεριφορικό μάρκετινγκ!
Τι είναι το συμπεριφορικό μάρκετινγκ;
Το συμπεριφορικό μάρκετινγκ είναι η πρακτική εμφάνισης περιεχομένου σε ένα χρήστη με βάση τις παρελθοντικές του πράξεις ή συμπεριφορές. Συλλέγοντας πληροφορίες για τις ιστοσελίδες που επισκέπτεται, τι περιεχόμενο παρακολουθεί, πού κάνει κλικ, τι αγοράζει κ.α., γίνεται εφικτή η στόχευσή του με διαφημίσεις που είναι πιο πιθανό να ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες του.
Στην πραγματική ζωή, θα μπορούσαμε να παρομοιάσουμε αυτή τη διαδικασία με την εξατομικευμένη εξυπηρέτηση που λαμβάνει ένας τακτικός πελάτης μίας επιχείρησης. Για παράδειγμα, για κάποιον που δειπνεί συχνά σε ένα συγκεκριμένο εστιατόριο είναι πιθανό ο σερβιτόρος να γνωρίζει τις προτιμήσεις του, πράγμα που συμβάλλει σε μία πιο ομαλή εξυπηρέτηση και διευκολύνει την ανακάλυψη νέων πιάτων. Με το συμπεριφορικό μάρκετινγκ μία αντίστοιχη εμπειρία γίνεται εφικτή και στον ψηφιακό κόσμο σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα.
Παραδείγματα συμπεριφορικού μάρκετινγκ
Το συμπεριφορικό μάρκετινγκ εφαρμόζεται πλέον στις περισσότερες από τις ιστοσελίδες που επισκεπτόμαστε καθημερινά. Σχεδόν όλα τα κοινωνικά δίκτυα δίνουν τη δυνατότητα για εμφάνιση στοχευμένων διαφημίσεων σύμφωνα με τις συμπεριφορές των χρηστών σε αυτά, όπως επίσης και οι μηχανές αναζήτησης και ιστοσελίδες ηλεκτρονικών καταστημάτων. Πιθανώς σου έχει τύχει να επισκεφθείς ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, να έχεις αγοράσει ή απλώς δει κάποια προϊόντα και στη συνέχεια να σου εμφανίζονται προϊόντα σχετικά με αυτά. Αυτό είναι ένα παράδειγμα συμπεριφορικού μάρκετινγκ.
Εικόνα 1 Το Amazon εφαρμόζει το συμπεριφορικό μάρκετινγκ για να προτείνει προϊόντα που πιθανώς να σε ενδιαφέρουν με βάση τις προηγούμενες αγορές σου.
Πώς επιτυγχάνεται το συμπεριφορικό μάρκετινγκ;
Για να γίνουν όλα αυτά εφικτά, απαιτείται ένας αριθμός από διαφορετικές τεχνολογίες και ένας μεγάλος όγκος δεδομένων για τη συμπεριφορά του χρήστη. Ορισμένα από τα δεδομένα που συλλέγονται είναι το ιστορικό περιήγησης, το ιστορικό αναζητήσεων, η δραστηριότητα στα κοινωνικά δίκτυα και σε διάφορες εφαρμογές στο κινητό, το ιστορικό αγορών και πολλά άλλα.
Το συμπεριφορικό μάρκετινγκ εφαρμόζεται πλέον στις περισσότερες από τις ιστοσελίδες που επισκεπτόμαστε καθημερινά.
Από τη μεριά του διαφημιστή πρέπει να τεθούν σε εφαρμογή όλες οι απαραίτητες τεχνολογίες και στη συνέχεια μπορεί να γίνει η στόχευση των διαφημίσεων με βάση τις συμπεριφορές και τα ενδιαφέροντα. Διαφορετικά, το συμπεριφορικό μάρκετιννγκ μπορεί να γίνει και με πλήρως αυτοματοποιημένο τρόπο, αν πρόκειται για διαδικασίες όπως η εμφάνιση σχετικών προϊόντων που αναφέραμε παραπάνω ή η επαναστόχευση.
Εικόνα 2 Παρόμοιες συμπεριφορικές πρακτικές μπορούν να χρησιμοποιηθούν όχι μόνο για προωθητικούς σκοπούς, αλλά και για βελτίωση μίας οποιασδήποτε υπηρεσίας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, το Apple Music προτείνει νέα μουσική με βάση τη μουσική που σου αρέσει.
Οφέλη του συμπεριφορικού μάρκετινγκ
Το συμπεριφορικό μάρκετινγκ έχει οφέλη τόσο για τον διαφημιζόμενο όσο και για τον ίδιο τον καταναλωτή. Ο καταναλωτής επωφελείται από αυξημένη συνάφεια του περιεχομένου, καθώς οι διαφημίσεις που εμφανίζονται σε αυτόν είναι πιο πιθανό να σχετίζονται με τα ενδιαφέροντά του και, συνεπώς, έχουν περισσότερες πιθανότητες να ανταποκριθούν στις ανάγκες του. Αντίστοιχα, από τη μεριά του διαφημιζόμενου, αυτό οδηγεί σε υψηλότερη απόδοση των διαφημίσεων, καθώς αυτή δεν εμφανίζεται σε κοινό που δε θα ενδιαφερθεί για αυτήν. Και μία αυξημένη απόδοση οδηγεί και σε υψηλότερο ROI (Return on Investment), μία αύξηση που υπολογίζεται στο 85% σε σύγκριση με τη χρήση μη στοχευμένων διαφημίσεων.
Σε επόμενο άρθρο θα αναλύσουμε όλες τις δυνατότητες στόχευσης που προσφέρονται από την Google. Ακολούθησε μας στο Facebook για να μην το χάσεις!