Όλοι αναζητάμε τρόπους βελτίωσης ταχύτητας του site μας, πώς θα μπορούσε η ιστοσελίδα μας να ανοίγει γρήγορα κλπ. Σήμερα λοιπόν θα αναφέρουμε κάποιους εύκολους τρόπους, χωρίς τεχνικές και προγραμματιστικές ανάγκες, ώστε όλοι να μπορείτε εύκολα να τις υλοποιήσετε.
Το πακέτο φιλοξενίας της ιστοσελίδας σας (hosting plans) παίζει αν όχι το μεγαλύτερο, έναν από τους σημαντικότερους ρόλους στη γρήγορη φόρτωση της σελίδας. Σκεφτείτε το εξής απλό παράδειγμα: Εάν ο server που φιλοξενεί το site σας βρίσκεται στην Αμερική και το κοινό στο οποίο απευθύνεται η ιστοσελίδα σας είναι η ελληνική αγορά, τότε η βελτίωση της ταχύτητας είναι αρκετά δύσκολη. Ο λόγος είναι πολύ απλός και οφείλεται στην απόσταση που αυξάνει δραματικά την ταχύτητα φόρτωσης της ιστοσελίδας. Μπορεί οπτικά να μην είναι τόσο εμφανής αυτή η χρονική καθυστέρηση, αλλά εάν δοκιμάσετε την φόρτωση του site σας με κάποια online εργαλεία, θα παρατηρήσετε ότι οι χρόνοι απόκρισης είναι πολύ μεγαλύτεροι από αυτούς που θα είχατε εάν φιλοξενούσατε το site σας σε κάποιον server στην Ελλάδα (όπου ανήκει και το αγοραστικό κοινό, στο συγκεκριμένο παράδειγμα).
Μειώστε το μέγεθος των εικόνων. Όταν ανεβάζετε μία φωτογραφία η οποία αναφέρεται είτε σε κάποιο προϊόν είτε σε κάποια υπηρεσία σας, θα πρέπει να την ανεβάσετε στις σωστές διαστάσεις και αναλύσεις. Πολλοί κάνετε το λάθος να ανεβάζετε φωτογραφίες έτσι ακριβώς όπως τις βγάζετε από μία φωτογραφική μηχανή ή ακόμα και από το κινητό σας. Εάν δείτε όμως, το μέγεθος αυτών είναι περίπου 4MB, κάτι το οποίο είναι αποτρεπτικό για τα web δεδομένα. Σκεφτείτε το εξής: Έχετε έναν πελάτη ο οποίος θέλει να μπει στη σελίδα σας με δεδομένα κινητού και όχι με κάποιο διαθέσιμο wi-fi. Αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστεί να κατεβάσει από τα δεδομένα κινητού 4MB, καθώς επίσης και ότι άλλο χρειάζεται και είναι αναγκαίο για τη σωστή εμφάνιση της συγκεκριμένης σελίδας. Κάτι που αυξάνει το μέγεθος αυτής σε παραπάνω από τα 4MB. Τώρα σκεφτείτε ότι έχετε όχι μόνο μία, αλλά δύο με τρεις φωτογραφίες που πλαισιώνουν το προϊόν ή την υπηρεσία σας. Αυτό μας δίνει ως αποτέλεσμα διπλάσια και τριπλάσια μεγέθη από 4MB, κάτι που πλέον καταλήγει σε αδυναμία φόρτωσης της σελίδας. Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι δεν υπάρχει κάποιο ιδανικό μέγεθος για τις εικόνες. Αυτό θα το μάθετε από το εκάστοτε theme το οποίο χρησιμοποιείτε για την ιστοσελίδα σας. Πιθανότατα να χρησιμοποιείτε κάποιο CMS όπως η κατασκευή ιστοσελίδων WordPress, ή κατασκευή ιστοσελίδων CS-Cart και λοιπά.
Αφαίρεση των άχρηστων γραφικών. Σίγουρα σε πολλούς αρέσει το πλούσιο γραφικό περιβάλλον, αλλά πρέπει να χρησιμοποιείται με σύνεση. Εάν είναι υπερβολικά εμπλουτισμένο και παρατηρείτε καθυστέρηση στη φόρτωση της σελίδας, τότε θα πρέπει να αφαιρέσετε κάποια από αυτά.
Αφαίρεση των http(s) requests σε τρίτες υπηρεσίες που δεν χρειάζονται. Πολλές φορές παρατηρούμε εντός της ιστοσελίδας διάφορα widgets, όπως facebook likes, από άτομα που έχουν κάνει like στην σελίδα, instagram gallery εικόνες, chatting για άμεση επικοινωνία, διασύνδεση newsletter με κάποιο τρίτο πάροχο και πολλά άλλα τέτοια ενδιαφέροντα και χρήσιμα εργαλεία. Ας καταλάβουμε λίγο πώς δουλεύουν όλα αυτά: Καθώς πάει να φορτώσει η ιστοσελίδα, βρίσκει το πρώτο widget που έχετε κάνει εγκατάσταση και ας πούμε ότι είναι τα facebook likes. Στο σημείο αυτό σταματάει η φόρτωση της σελίδας και “καλεί” τον server του facebook ώστε να πάρει τις απαραίτητες πληροφορίες. Μόλις τις λάβει, εμφανίζεται το widget σας στη σελίδα και προχωράει η φόρτωση αυτής κ.ο.κ. για τα υπόλοιπα widgets.
Καταλαβαίνετε λοιπόν πως αυτός ο πολύτιμος χρόνος αναμονής ανταπόκρισης των πληροφοριών από τα διάφορα πρόσθετα έχει ως αποτέλεσμα τη δυσκολία φόρτωσης της σελίδας σας με την πραγματική πληροφορία που αναζητάει ο χρήστης. Επομένως, εάν έχετε τέτοιου είδους υπηρεσίες που θεωρείτε ότι δεν είναι αποδοτικές ή και άχρηστες, μπορείτε να τις αφαιρέσετε.
Περιορίστε τη χρήση των προσθέτων (plugins – add-ons) που έχει το ίδιο το CMS που χρησιμοποιείτε, είτε αυτό είναι κάποια ιστοσελίδα WordPress είτε κάποια ιστοσελίδα CS-Cart. Πολλές φορές θέλουμε να εισάγουμε μία λειτουργία στην ιστοσελίδα μας, όπως για παράδειγμα εισαγωγή μίας φόρμας επικοινωνίας. Έτσι, κάνουμε την έρευνα μας και καταλήγουμε σε ένα πρόσθετο. Έπειτα σκεφτόμαστε πώς μπορούμε να αποτρέψουμε ψευδή αποστολή mail, ανύπαρκτους χρήστες (robots), αποστολή spams emails χρησιμοποιώντας τη φόρμα επικοινωνίας που μόλις φτιάξαμε. Έτσι, καταλήγουμε στο συμπέρασμα να εισάγουμε κάποιο μοτίβο αριθμών ή εικόνων που μόνο ένα ανθρώπινο μάτι μπορεί να καταλάβει και να επιλύσει.
Επομένως, κάνουμε άλλη μία έρευνα για να βρούμε ένα πρόσθετο που καλύπτει αυτή την ανάγκη μας κ.ο.κ. Καταλήγουμε λοιπόν να έχουμε ένα μεγάλο αριθμό από πρόσθετα, με αποτέλεσμα να καθυστερεί αισθητά η ταχύτητα του site. Σε αυτή τη περίπτωση θα πρέπει να δείτε τι άλλα εργαλεία σας δίνει το πρόσθετο. Για παράδειγμα τα πρόσθετα κατασκευής φόρμας επικοινωνίας έχουν ήδη προβλέψει για τέτοιου είδους κακόβουλες ενέργειες και έχουν ήδη εγκαταστήσει τεχνικές αποφυγής κακόβουλων χρηστών και χρήσης αυτών. Απλά ενεργοποιήστε την υπηρεσία που σας δίνει και θα είστε προστατευμένοι.
Συμβουλή μας είναι να ελαχιστοποιήσετε τον αριθμό των προσθέτων με την αφαίρεση αυτών που δεν χρειάζεστε ή την χρήση αυτών που μπορεί να καλύψετε περισσότερες από μία ανάγκες σας.
Περιορισμός των redirect. Όταν πληκτρολογούμε ένα domain name και αυτό μας κατευθύνει σε ένα άλλο, αυτό ονομάζεται redirect. Τα redirects δημιουργούν εκ νέου ένα http(s) request, δηλαδή μία κλήση προς τον server και επομένως μία αναμονή απάντησης από αυτόν, άρα και μία καθυστέρηση στην ταχύτητα του site. Προσπαθήστε να περιορίσετε ή ακόμα και να αποφύγετε τις ανακατευθύνσεις.
Όλα τα παραπάνω είναι κάποιες από τις συμβουλές που θα μπορούσαμε να δώσουμε, ώστε να έχετε μία βελτίωση στη ταχύτητα του site σας.